Bank Spółdzielczy w Żytnie

Komunikat FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa w sprawie podszywania się oszustów pod pracownika banku oferujących samorządom lokaty bankowe

Szanowni Państwo,

W ramach prowadzonego monitoringu oraz we współpracy z bankami FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ustalił, że w ostatnim okresie jednostki administracji samorządowej narażone są na bezpośrednie ataki ze strony przestępców, którzy podszywają się pod pracowników banków i z użyciem socjotechniki podejmują próbę wyłudzenia środków, oferując założenie lokaty terminowej w banku np. „Lokaty bliżej samorządów”.

Najnowszy scenariusz oszustwa można opisać w 5 krokach:        

  1. Kontakt telefoniczny lub mailowy osoby podszywającej się pod pracownika banku (oszusta) ze skarbnikiem urzędu miasta/gminy,
  2. Oszust przedstawia ofertę produktu specjalnego – lokatę terminową – „Lokata bliżej samorządów” oraz proponuje otwarcie rachunku technicznego do obsługi lokaty, przesyła również via mail umowę/parametry lokaty terminowej na ustaloną kwotę,
  3. W następnym kroku zainteresowany podmiot ma dokonać przelewu środków na wskazany numer rachunku technicznego,
  4. Po dokonaniu przelewu klient za pośrednictwem kuriera ma odesłać umowę rachunku i lokaty terminowej,
  5. Środki przekazane na rzekomo konto techniczne lokaty terminowej faktycznie trafiają na rachunek słupa/muła, skąd są dalej transferowane na konta przestępcze. 

Wszystkie formalności realizowane są za pośrednictwem poczty elektronicznej, dokumenty lub warunki lokaty są wysyłane z adresu mailowego podszywającego się pod bank.

W takich okolicznościach rekomendujemy zachowanie najwyższej ostrożności!!!

Zastosuj się do kilku ważnych zasad:

  • nie podawaj żadnych informacji poufnych związanych z funkcjonowaniem jednostki samorządowej oraz danych dostępowych, w tym loginu i hasła do bankowości internetowej – te informacje są poufne, powinny być tylko w posiadaniu osób upoważnionych i nikt nie ma prawa wymagać ich podania, faktyczny przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta,
  • jeżeli rozmowa wzbudza jakiekolwiek wątpliwości lub niepokój, należy rozłączyć się, odczekać minimum 30 sekund, a następnie samodzielnie połączyć się z bankiem, którego rzekomy przedstawiciel dzwonił, koniecznie wybierając oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, a nie oddzwaniając na wcześniejsze połączenie,
  • należy zawsze mieć świadomość, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiamy z faktycznym przedstawicielem banku,
  • należy zwrócić uwagę na adres e-mail i upewnić się, że należy do banku, z którym masz relacje biznesowe (wyświetlany adres e-mail może być podobny do adresu e-mail Twojego banku).

W przypadku podejrzenia próby popełnienia przestępstwa lub gdy przestępstwo to zostało popełnione niezwłocznie poinformuj o tym fakcie swój bank oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policję lub do Prokuratury.

FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP

FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP funkcjonuje w ramach Zespołu Bezpieczeństwa Banków Związku Banków Polskich i gromadzi, analizuje oraz przekazuje w ramach sektora bankowego i we współpracy z organami ścigania oraz innymi instytucjami informacje dotyczące możliwych zagrożeń o charakterze przestępczym, godzącym w bezpieczeństwo banków oraz ich klientów.

Zobacz także

Uwaga na oszustów

W związku z pojawiającymi się coraz częściej przypadkami, gdy oszuści podszywają się pod pracowników Banków Spółdzielczych, Zrzeszenia BPS, firm informatycznych, Policję, którzy mogą kontaktować się z Tobą i nakłaniać Cię do:
– przekazania identyfikatora i hasła do bankowości elektronicznej,
– podania danych kart płatniczych (numer i kod CVV/CVV2),
– podania nr pesel PESEL lub przesłania skanu dokumentu tożsamości,
– zainstalowania dodatkowego oprogramowania na komputer lub aplikacji na smartfonie (AnyDesk/TeamViewer/VNC),
– wyręczenia w wykonaniu lub dokończeniu transakcji w bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej

Czytaj więcej »

Konkurs ! – Kartowe emocje z Grupą BPS

Wspólnie z Visa przygotowaliśmy wyjątkowy konkurs dla klientów indywidualnych korzystających z kart Visa.

Nagrodą główną jest samochód z napędem hybrydowym – Toyota Yaris Hybrid.
Ponadto, do wygrania są:
– 24 smartfony Samsung Galaxy 32A,
– 25 telewizorów 4K firmy Panasonic
– oraz 1 000 gadżetów Visa związanych z igrzyskami olimpijskimi.

Łączna wartość nagród wynosi 200 000 zł

Czytaj więcej »

Bankowość Internetowa

Zarzadzanie kartami

Aplikacja BSGo

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności.
Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.